Diagnozowanie zapalenia ścięgna Achillesa

Aby uzyskać kliniczną diagnozę zapalenia ścięgna Achillesa, tendinozy lub innych stanów ścięgien, lekarz musi wyeliminować inne problemy, które powodują podobne objawy. Lekarz zdiagnozuje przyczynę bólu w oparciu o połączenie badania fizycznego, szczegółową historię pacjenta oraz w razie potrzeby, testy diagnostyczne.

Badanie fizyczne polega na tym, że lekarz zbada stopy i podudzia, aby móc wyszukać oznak zapalenia ścięgna Achillesa. Prawdopodobnie przeprowadzi serię testów klinicznych, takich jak test Thompsona, aby sprawdzić integralność ścięgna Achillesa. Lekarz może również poprosić pacjenta o wykonanie serii ćwiczeń, takich jak podnoszenie nóg lub skoki, aby ocenić poziom bólu związanego z aktywnością, a także określić dokładnie, gdzie występuje.

Diagnostyka obrazowa

Obrazowanie medyczne zwykle nie jest wymagane do uzyskania diagnozy zapalenia ścięgna Achillesa. Jednak w niektórych przypadkach lekarz może zlecić takie badanie, aby uzyskać szczegółowy widok ścięgna lub wykluczyć inne schorzenia.

• Rezonans magnetyczny MRI zapewnia szczegółowy widok ścięgna Achillesa i otaczających struktur i może ujawnić pogrubienie ścięgna lub mikropęknięcia, które są zgodne z tendinopatią lub częściowymi pęknięciami ścięgna Achillesa.
  • Ultradźwięki umożliwiają lekarzowi oglądanie ścięgna, gdy jest ono nieruchome i podczas ruchu. Badanie ultrasonograficzne może być wzmocnione kolorowymi efektami Dopplera, które pomagają lekarzowi ocenić, czy ścięgno Achillesa jest naczyniowe lub ma przepływ krwi, ponieważ krew nie płynie do ścięgna Achillesa w jego normalnym, nieuszkodzonym stanie.

Promieniowanie rentgenowskie nie jest zwykle używane do diagnozowania uszkodzeń ścięgna Achillesa, ale jest pomocne w identyfikacji powiązanych czynników przyczyniających się do bólu, takich jak: wypukłość kości (guz) z tyłu pięty – zwaną piętą Haglunda czy też osteofity (ostrza kości).

Przygotowanie do wizyty

Oprócz testów klinicznych lekarz przeanalizuje również szczegółowo historię pacjenta.

Najprawdopodobniej najpierw będziesz musiał powiedzieć lekarzowi rodzinnemu o objawach. Może skierować Cię do lekarza specjalizującego się w medycynie sportowej, fizycznej i rehabilitacyjnej (fizjoterapeuta). Jeśli doświadczysz zapalenia ścięgna Achillesa, być może trzeba będzie udać się do ortopedy.

Przed wizytą możesz zapisać listę odpowiedzi na następujące pytania:

• Czy ból zaczął się nagle lub stopniowo?

• Czy objawy są gorsze o określonych porach dnia lub po pewnych czynnościach?

• Jakie rodzaje butów nosisz podczas ćwiczeń?

• Jakie leki i suplementy przyjmujesz regularnie?

Przygotuj się również, aby odpowiedzieć na następujące pytania dotyczące symptomów i czynników, które mogą przyczyniać się do twojego stanu:

• Gdzie dokładnie Cię boli?
  • Czy ból zmniejsza się wraz z odpoczynkiem?
  • Jaka jest Twoja normalna codzienność?
  • Czy wprowadziłeś ostatnio zmiany w swoim rutynowym ćwiczeniu lub zacząłeś niedawno uczestniczyć w nowym sporcie?
  • Co zrobiłeś do tej pory, aby uzyskać ulgę w bólu?

0 Komentarzy